« The South Beach Diet 7 | トップページ | The South Beach Diet 8 »

2005年6月27日 (月)

Comment on SBD 3

「The South Beach Diet 7」に関してのコメント
Comment on The South Beach Diet 7

さて、前回の記事は先日トップ10Q&Aにリスとされていた記事を紹介しました。製品に印刷されているラベルをいかに読むかDr. Agatstonが伝授してくれたものです。しかし、日本人にとってSBDを実践していく難しさを示している記事でもあります。

どういう事かと言えば、翻訳分にコメントがいくつか入っているように、米国の食品に表示されている「Nutrition Facts Panel」の情報と、日本の食品に表示されている食品表示にちょっと差があるからです。実際私は「Nutrition Facts Panel」にどのような情報が表示されているのか知りませんでした。米国の厚生労働省にあたるFDA(U.S. Food and Drug Administration)のWebサイトに「Nutrition Facts Panel」を説明したページがありました[http://www.cfsan.fda.gov/~dms/foodlab.html]。リンクのページを見て頂くと日本の食品表示と趣がかなり異なることがわかります。輸入食材をよく買われる人は馴染みがあるかもしれませんが私は知りませんでした。

FDAのラベルを紹介するページには「マカロニチーズ」のラベルがサンプルとして使われています。この食品は欧米でよく売られているインスタント食品なので、実際のパンに使われているラベルと異なるかもしれません。私が先日スーパーで売られていたパンのラベルと比べながら、前回の翻訳記事を解説していきます。

1.表の表示に「小麦全粒粉」という文字が大きく書かれたパンがありました。さっそく裏を見てみたら、本当に表の表示が宣伝のために使われていると言うことが良くわかります。ということで、この項目に関して言えば日米に差はないでしょう。

2.「Nutrition Facts Label」と「標準栄養成分表」を比べてみます。主要な栄養素の表示に差は無いが、脂質の扱いに大きな差がありました。日本の表示では「脂質」の一項目だけですが、米国では、「総脂質」「飽和脂肪」「トランス型脂肪」「コレステロール」と細かく分かれていて、SBDで控えるべき「飽和脂肪」「トランス型脂肪」が含まれているかどうかわかりやすいものとなっています。私がチェックしたパンの表示を確認してみると、標準栄養成分表には載っていないが「原材料名」に添加されている脂質の情報を読み取ることができます。「動植物マーガリン」、「植物性ショートニング」、「乳製品」という項目を見ることができます。これはいわゆる食用油脂にあたり、トランス型脂肪を含む脂肪群になるのでSBDでは認められない食品になりますし、いくら含まれているかわかりません。

3.原材料名のリストを見てみると、先ほど表の印刷に大きな文字で「全粒粉」と印刷されていましたが、リストには「小麦粉」、「全粒粉」と並べて記載されており、その比率はわからない状態です。もっと悪いことに、「液糖」、「黒砂糖」の記載もあります! ということになり、健康志向のパンでありながらSBDには適していない事になります。

4.先ほど説明した、食用油脂と呼ばれるものが「Hydrogenerated Oil」であり、原材料名のリストの中に含まれていました。また糖質の添付もあるため、もう言うまでもありませんが、この食品はまったくSBDに適していないことになります。

さて、日米でパンのラベルを比較してみました。Dr. Agatstonは全粒粉パンを購入するために自然健康食品店に行く必要がなく、一般のスーパーで購入できると言っていましたが、日本ではどうも状況が違うようです。私がパンのメーカーを調べた限り、100%全粒粉で作った商品はありませんでした。また、一般のスーパーに並べてあるパンを調べましたが、そのようなパンは扱われていませんでした。私の所に来られている患者さんの話では、パン屋さんで数量限定ながら100%全粒粉で作ったパンを売っているところがあるそうです。自分の近所のパン屋さんで100%全粒粉でできているパンを扱っているかどうか調べる必要があるみたいです。一度近所のパン屋さんに問い合わせしてみてはどうでしょうか?

このように日米のラベルの表示が違うことから、日本におけるラベルの読み方を今後取り上げていこうと思います。

田井 祐爾
田井外科胃腸科医院

(Briefly Translated in English. Sorry for misspelling and bad English;)

The previous post was one of the recent Top10 Q&As. Dr. Agatston introduced his personal step to read the bread labels. However, for the Japanese dieters, it is one of the difficult tasks to perform the South Beach Diet.

The reason is that, as I had to put several notes to explain, there are some differences between the Nutrition Facts Panel, which is printed on the US products and the Japanese Nutrition Facts. I had not known what kind of information the Nutrition Facts Panel provided you. I have to explain the differences after I found the detailed info about the Nutrition Facts Panel on FDA web site.[http://www.cfsan.fda.gov/~dms/foodlab.html] The page I linked would give you a quiet different impression compared with one of Japan.

One sample label on the page was Macaroni & Cheese, which is a popular instant food in the US. That is why it might be slight different from one on the bread, but I compared this one with the Japanese bread label on which I checked at a supermarket on other day.

1.By Dr. Agatston's account, there was a health claim, which said "Whole-Wheat", but it was misleading if you checked the label of the back. So the advertising is common between Japan and the US.

2.Now I compared the Nutrition Facts Panel with Japanese Nutrition Facts. Both had much common in the most major nutrients. but the FAT was one major difference. Japanese label just told you one item "Fat", but the US label listed four different fats, such as "Total Fat", "Saturated Fat", "Trans Fat", and "Cholesterol". It was easy to read the bad fats, "Saturated Fat" and "Trans Fat" which are not approved on the South Beach Diet. Instead of the Japanese Nutrition Facts, you could get a little information about the fat on the ingredients list. Several ingredients were kind of fats, those are "margarine", "butterine", "vegetable shortening", and "milk products". They are called, "Edible Oil" which contains "Trans Fat". The problem is that the ingredients list did not tell you how much fat you could get.

3.Now Look at the ingredient list. As I mentioned the health clamming on the front saying "Whole-Wheat' in the big letters, there are actual ingredients containing pure flour was listed beside the whole-wheat. This list did not show any ratio, so you never know how much whole wheat you really got, and to make matters worse, there were liquid sugar and muscovado on the list. So definitely this bread is not approved for the South Beach Diet.

4. I have already said 'Edible Oil" is hydrogenerated oil, and sugar was addid. I do not have to say, it is not proper for the South Beach Diet.

Dr.Atatston concluded that you should not have to go to a health food store when you read the label correctly. However the situation in Japan would be different. As I checked several popular bread manufacture web sites, they are not dealing with 100% whole-wheat breads. There was no such a bread when I looked through a local grocery store. According to my patient who is doing the South Beach Diet, he found a local bakery store selling limited numbers of the whole -wheat bread. I think you should check your local bakery shore if they sell a whole-wheat bread.

In the future topics, I will explain the Japanese food label often again, because this might be one reason why the South Beach Diet is not so popular in Japan.

Yuji Tai, M.D.

|
|

« The South Beach Diet 7 | トップページ | The South Beach Diet 8 »

コメント

Dear Dr. Yuji Tai,

Good day! My name is Data, and I am from the Philippines. I have been on the SDB for a week now and have experienced some changes.

Although I was able to follow the diet somewhat, I agree with you that the SBD ingredients of course tend to favor the Western life style, and there is a need to tailor it to Asian lifestyles. The Filipino diet, like your in Japan, is built around rice. Since the US does not see rice as a priority product, they tend to process it for longer storage, hence the processed-ness of it. Whereas in agrcultural countries like ours, our rice is harvested fresh and is unprocessed. Therefore, our rice is "safer"---am I correct?

Also, I have reservations about using artificial sweeteners and would like to know your opionion about using muscovado sugar instead. In our country, we can get them raw and unprocessed anywhere, and was wondering if this would be a good substiture for white sugar (also because I only mostly used brown,and not white sugar).

I feel very lucky that I found your site. I do hope to hear from you soon, sir! Domo Haregatu.

投稿: Data Tolentino-Canlas | 2006年10月17日 (火) 14時47分

コメントを書く



(ウェブ上には掲載しません)




トラックバック

この記事のトラックバックURL:
http://app.cocolog-nifty.com/t/trackback/117495/4702341

この記事へのトラックバック一覧です: Comment on SBD 3:

« The South Beach Diet 7 | トップページ | The South Beach Diet 8 »